http://mrmacguffin.blogspot.com/

diumenge, 12 de març del 2017

Aprenem a redactar Consells útils per millorar la redacció PLANIFICACIÓ

preparar un power point amb moltes transparències: com a orientacions sempre podreu vore.l

El procés de redacció
hola soc...
Donem la importància a la paraula escrita.
Rebem milers de missatges al dia, alguns són auditius, alguns televisius, i molts són impresos.
Però, què tenen tots en comú; tots comencen en forma de text, Abans que una agència publicitària o una emissora de ràdio grave un espot comercial ha d'exisitr un guó. Abans que una productora grave un programa de tv ha d'existir un guió
La realitat és que sense la paraula escrita la majoria dels mitjans deixarien d'existir..

Per començar a parlar del procés de redacció i dels diferents factors que hi intervenen, el primer
que cal tenir clar és què s’ha de dir i com s’ha de processar la informació que cal desenvolupar
posteriorment,
la recollida de la informació,
la planificació,
la redacció i
la revisió.

1.1. LA RECOLLIDA DE LA INFORMACIÓ
Idees clau: recollir i generar idees.
— Abans de començar a escriure cal saber quina és la informació que haurà de contenir el
text.
— Hi ha diferents tècniques per generar idees que poden ser útils per superar bloquejos.


1.1.1. Com generar idees, com generar la informació que s'ha de transmetre

Primer de tot, cal evitar un seguit d’errors que es cometen a l’hora de començar a escriure:
— Voler escriure d’entrada el text perfecte, d’acord amb l’objectiu desitjat.
— Voler decidir l’ordre d’entrada de la informació.
— Seguir l’ordre natural del text: introducció, desenvolupament i conclusió.
— Fer-se un esquema del que serà el text sense haver reunit tota la informació necessària.
— Voler redactar, pensar i corregir alhora.

És important respondre  algunes preguntes, prèvia a la fase de planificació i a la de redacció:
— Tinc tota la informació necessària, em cal llegir més o bé he de buscar informació?
— Cal que prenga apunts: notes, fitxes, llibres, estudis, Internet, etc.?
— Les notes, apunts, etc., són ordenades?
— Entenc per què he apuntat aquestes notes?


1.1.2. Tècniques per produir la informació
És important aplegar les idees sobre la matèria objecte de comunicació de l’escrit.

Escriptura lliure
Cal escriure de manera ràpida i sense aturar-se a pensar ni en l’ordre de la informació ni en
la gramàtica ni en res més que no siga anar fent el buidatge que es té al cap. Els processos
de planificació, redacció i revisió vindran més endavant.
Un cop fet el buidatge, cal tornar a llegir el que s’ha escrit fent l’esforç de posar en ordre la
informació i triar i destriar aquella que es considere important i obviar/desestimar aquella que
no ho és.


Mapa mental o conceptual o associatiu d’idees
És un sistema que s’elabora a partir d’una idea central o nuclear. És una associació mental que
es va dibuixant en un paper. Cal trobar la paraula central o nuclear de la informació que s’ha
de desenvolupar en l’escrit i apuntar-la encerclada enmig d’un full i, a continuació, s’han d’anar
associant altres idees a la idea central a partir de ramificacions, d’acord amb la jerarquia desit -
jada. És com si fos una extensió del sistema associatiu del cervell.
Quadre 1. Quadre de mapa mental

Idea Idea
Idea Idea
                                                   PARAULA
                                                 NUCLEAR
                                                  DEL TEMA
Pluja d’idees
És un mètode molt utilitzat en el món de la comunicació i, molt específicament, en el de la
publicitat. Es tracta d’anar apuntant sense cap mena de criteri establert diferents idees que sorgeixen
espontàniament. És com fer la llista per anar a comprar. No s’ha de prioritzar cap idea
ni rebutjar-ne cap. Tampoc no cal que l’ordre en què s’apunten sigui el lògic del discurs que
s’haurà de construir posteriorment.
Aquest sistema també por ser útil per superar bloquejos, ja que és espontani i gens selectiu.


Prendre notes
Es tracta d’anar prenent notes o apunts de llibres, estudis, projectes, Internet, etc. Cal, però,
anotar sempre d’on s’han tret aquestes notes perquè després sigui fàcil de localitzar-ne la procedència
per si cal revisar-les.


Establir un índex o un esquema
En el cas que es tinga molt clara quina ha de ser l’estructura de la informació que després
s’haurà de redactar en un text, pot ser útil fer-se un esquema o índex amb les parts principals
de la informació i anar apuntant en cada apartat de l’índex aquelles idees que s’hi desenvoluparan
en l’etapa de redacció.
Per exemple, es pot partir de l’esquema: introducció, desenvolupament i conclusió, que s’haurà
d’adaptar a l’objectiu final del text. No cal que hi haja, ara, un procés lineal d’emplenar les
idees sinó que es pot anar apuntant a mesura que les idees sorgeixen. És recomanable començar
a omplir les idees sobre el desenvolupament tenint present que hi poden haver diferents
paràgrafs i, per tant, diferents subtemes de la idea central i reservar la introducció i la conclusió
per al final.


Resum del tema
Fins aquí hem vist que:
Aplegar el màxim nombre d’idees possibles sobre el tema de què s’haja d’escriure utilitzant tècniques
per generar-les pot ajudar a superar bloquejos i a determinar millor el contingut del text.





Feliç dia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada